Sivut

torstai 5. huhtikuuta 2018

Ankkalinnan luonnetesti

Ihmistä kiehtoo aina eniten kysymys kuka minä olen, pohjimmiltani. Sitä voi selvittää koko elämän ajan, mutta astrologian kautta siihen saa nopeamman täsmäselityksen. Näitä täsmäselityksiä olen tässä tehnyt viime aikoina monille ihmisille, joita kiinnostaa oman luonteen ja elämän ulottuvuudet kiinalaisen astrologian silmin.

Kiinalainen astrologia on aika monimutkaista (ja niinpä on länsimainen serkkunsakin), joten joskus tarvitaan oikoteitä. Sellainen ytimekäs analyysitapa tuli mieleen tässä eräs päivä, kun olin miehen kanssa kaupungilla lounaalla. Siinä herkullisten bataattilohkojen keskellä mieleeni eksyi kysymys: kuka Aku Ankan hahmoista sinä omasta mielestäsi olet? Ja entäs kuka minä olen?

Mieheni vastasi hiukan harkittuaan, että hän olisi mielellään tai näkee itsensä tietysti Pelle Pelottomana, joka nerokkaasti selvittää kaikki tekniset ratkaisut ja matkaa vaikka kuuhun, tai viisaana ja analyyttisenä Taavi Ankkana, joka tietää kaiken, kun on lukenut kirjat ja perehtynyt laajoihin aihealueisiin.

Ai jaa. Minä jotenkin näen sinut enemmän Hessuna, sanoin siihen. Olet hyväntuulinen, välillä naureskelet itseksesi ja käveletkin vähän kuin Hessu. Niin, ja kadotat koko ajan tavaroitasi ja olet vähän ulalla.

Vaffanculo! kuului vastaus italialaisen mieheni suusta. Hän ei ollut arviosta ihan samaa mieltä ja kehotti minua leikkisästi painumaan Ankkalinnan laitamille, minne aurinko ei paista. 

Häntä kuulemma kaiveli ainakin se, että Hessu on ikuinen sinkku ja vähän luuseri naisten kanssa. Ettei peräti kiinnostunut vain miehistä. Tätä huolta ehkä vähän selittää se, että mieheni alkuelämän kokemukset naisten kanssa eivät olleet kovin rohkaisevia ennen kuin minä astuin kuvioihin.

Mutta eikös se ole Helunan kanssa? kysyin. Ei ole, Heluna on Pollen kanssa! Ai niin, olin unohtanut koko Pollen...

Myönnän, ettei mieheni nyt yksiyhteen Hessu ole, mutta enemmän Hessu kuin Taavi Ankka tai Pelle Peloton. Ovat ehkä hajamielisiä nekin, mutta yhtäläisyydet jäävät siihen. Paitsi että taitavat olla ikuisia poikamiehiä nuo älykötkin.

Kun olimme käsitelleet Hessun luonteenpiirteitä ja verranneet niitä kumppaniini, niin kysyin sitten kuka minä olisin Ankkalinnan hahmoista. Minulle tarjottiin ensin Helunaa, kun "sekin on kiinnostunut muodista". En ollut ihan samaa mieltä, koska olin aina kuvitellut olevani monipuolisempi Iines Ankka, jolla oli älliä, fiinit käytöstavat, huoliteltu ulkonäkö sekä valinnanvaraa miesten ja työpaikkojen suhteen. Kun tarjosin tätä vaihtoehtoa, mieheni sanoi, että "oikeastaan olen pitänyt sinua aina enemmänkin Aku Ankkana." Miten niin? No kun taas on taskut tyhjät, mikään ei onnistu, ja tunteet kuohahtelevat helposti. 

Mutta Aku on mies! protestoin ensin. Kun vähän aikaa asiaa tarkemmin mietin, ymmärsin kyllä miksi Aku Ankka istui itse asiassa aika hyvin.

Jo kiinalainen astrologia paljastaa, että olen ajattelultani tai käytökseltäni miesmäinen, sillä kaikki neljä pilariani ovat maskuliinisia eli yangia. Japanilainen 9 Ki kertoo, että olen numero 5, eli "mies ja nainen yhdessä". Tosielämä taas kertoo, että minä olen meillä se, joka "pitää housuja jalassa", kuten remontoi ja tekee päätökset. Ei se siis niin kaukaa haettua ole, että minusta leivotaankin miespuolinen ankka.

Ja kyllä, olen tehnyt moninaisia hommia kuten Akukin, niin margariinitehtaalla kuin kilometritehtaallakin. Aku elää hetkestä hetkeen, innostuu aina uusista hankkeista, mutta vetää jonkin sortin lyhyen tikun loppupeleissä eikä rikastukaan satumaisesti. Välillä enkelit ja pirut, välillä taas veljenpojat kuiskivat sen korvaan ja yrittävät saada sen tekemään oikean ratkaisun. Mutta Aku tekee vain sen mikä sen on sisäisen käskyn saatuaan tehtävä, meni sitten syteen tai saveen. 

Olen aina ihannoinut Akun kykyä koota itsensä takaiskujen jälkeen uudelleen ja aloittaa alusta. Akun CV:n täytyy olla aika vaikuttava, onhan se tehnyt duunia design-puutarhurista aina matkailuyrittäjäksi asti ja kaikkea siltä väliltä. Hannu Hanhi ei nyt vaan ole ollenkaan niin kiinnostava hahmo, kun sille pedataan kaikki valmiiksi jalkojen juureen. Suuri yleisö rakastaa säröjä ja inhimillisyyttä. Niitä Akusta löytyy riittämiin. Kaikki tietävät millaista on epäonnistua ja Aku Ankka on tehnyt siitä oman taiteenlajinsa.

Olipas paljastava lounaskeskustelu! Meillä asuu nyt siis Hessu ja Aku kimppataloudessa. Jos haluat tehdä oman parisuhdevertailusi, niin kysypäs puolisoltasi puolihuolimattomasti aterian yhteydessä, että mikä Ankkalinnan hahmo hän mielestään on ja pääsette pika-avioliittoleirille. Onnea matkaan!

Koska Disneyn kuvia ei ehkä kannata lainailla, niin tässä sen sijaan toisenlainen piirretty keltainen ankka.

Kuva: Cathal Mac an Bheatha






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti